„Co roku wydaje mi się, że już nie zdołam zrealizować kolejnego festiwalu, że nie będę miał na to siły. Jego organizacja zawsze kosztuje
mnie ogrom energii, czasu, poświęcenia. A jednak wciąż to robię. Bo warto.” – powiedział mi Marcin Herich, dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Sztuk Performatywnych A Part, po zakończeniu jego 25. edycji. Od 1994 roku Herich zamienia Katowice na kilka dni w performatywny labirynt, w którym spotykają się z widzami artyści z różnych zakątków świata, anektując instytucje oraz przestrzeń na ulicach miasta. Są dwa warunki zaistnienia płaszczyzny spotkania – odrzucenie potocznego doświadczania sztuki oraz uważność i wrażliwość wobec Innego.
Les images disparaissent. Bilder verschwinden. Obrazy znikają.
Jubileuszowa edycja festiwalu rozpoczęła się fantastycznym koncertem brytyjskiej formacji The Tiger Lilies. Charakterystyczny, ochrypły falset lidera zespołu, Martyna Jacques’a, przy akompaniamencie niezwykłego instrumentarium, wypełnił wnętrze przepełnionego widzami katowickiego kinoteatru Rialto opowieściami o życiu w półświatku, pełnym smutku, okrucieństw i uzależnień. Brechtowska tradycja kabaretowa, groteska i czarny humor, tak charakterystyczne dla tej muzycznej formacji, wróciły z siłą jeszcze potężniejszą dwa dni później, jako część monumentalnej produkcji Ostatnie dni ludzkości. W zeszłym roku, w stulecie zakończenia I wojny światowej, reżyserzy: Yuri Birt Anderson, Marcin Herich i Siegmar Schroeder stworzyli totalny i bezkompromisowy spektakl, w którym biorą udział grupy artystyczne z siedmiu krajów: Theaterlabor Bielefeld z Niemiec, szkocki Leith Theatre, serbski teatr Plavo Pozoriste, stowarzyszenie Kultura Medialna z Ukrainy, Association Arsène z Francji
oraz polski Teatr A Part. The Tiger Lillies gra tu na żywo utwory, które Jacques skomponował specjalnie do tej produkcji. Reżyserzy sięgnęli do antywojennego dramatu satyrycznego Karla Krausa, przekładając 800– stronicowy utwór na niezwykle dynamiczny kolaż wizualno-muzyczno-językowy.
Aneta Zasucha
Całość w Scenie 3-4 (99/100) 2019 str. 7