Jubileusz londyńskiego Teatru Dla Dzieci i Młodzieży
Działający w Londynie nieprzerwanie od 1959 roku Teatr Dla Dzieci i Młodzieży SYRENA, można nazwać swoistym fenomenem. Z kilku powodów, które po- staram się wyłożyć w tych historycznych głównie rozważaniach. Na to określenie zasługuje przede wszystkim jego założycielka, Regina Kowalewska – niezwykły człowiek teatru, reżyserka, pedagog, dyrektorka. Jej dziecięce marzenia o wy- stępowaniu w teatrze, po latach nauki i studiów, przeobraziły się w powołanie. W gimnazjum miała szczęście być uczennicą wspaniałego pedagoga Lucjusza Komarnickiego, twórcy idei nowoczesnego teatru szkolnego, autora pionierskich książek Teatr szkolny oraz Czarodziejstwo teatru. Dla Komarnickiego teatr w szkole nie miał być popisem przed publicznością, ale drogą rozwoju twórczych możliwości.
Zafascynowana osobowością, przemyśleniami i praktyką pedagoga, postanowiła w przyszłości kontynuować jego dzieło. „Służbie tej idei poświęciłam swoją działalność artystyczną, bez względu na warunki, w jakich przyszło mi pracować przez wszystkie lata.” W 1937 ukończyła filologię polską na Uniwersytecie Warszawskim. Potem, zachęcona przez Leona Schillera, twórcę wydziału reżyserii warszawskiego Państwowego Instytutu Sztuki Teatralnej, podjęła naukę na tym kierunku. Te studia były dla niej cza- sem inspiracji i gromadzenia pomysłów, które miały zostać wykorzystane w przyszłości. Idea odrębnego teatru dla dzieci stanowiła dla Reginy Kowalewskiej nie tylko realizację marzeń, ale też spełnienie powinności wobec najmłodszego widza. Zadanie takiego teatru widziała bowiem jako wywoływanie i kształtowanie wrażliwości dziecka – także artystycznej, czuwanie nad jego prawidłowym rozwojem emocjonalnym, budowanie kompetencji świadomego widza.
Kama Pawlicka